Статусна питања и матичне књиге

ПРИЈАВА РОЂЕЊА ДЕТЕТА

Лица која живе на конзуларном подручју овог Генералног конзулата (Фриули Венеција Ђулиа, Венето и Трентино Алто Адиђе), треба да изврше пријаву рођења детета ради уписа наведене чињенице у матичну књигу рођених у Републици Србији.

Пријаву подноси један од родитеља који је у тренутку рођења детета држављанин Републике Србије и поседује важећу путну исправу Републике Србије (пасош или личну карту).

По пријему захтева, дипломатско-конзуларно представништво га одмах прослеђује месно надлежној матичној служби у Републици Србији, по месту пребивалишта једног од родитеља, ради уписа детета у матичну књигу рођених и књигу држављана.

Уколико родетељи детета немају пребивалиште у Р. Србији, чињеница рођења се уписује у матичне књиге по месту рођења једног од родитеља детета.

Ако ни један од родитеља нема пребивалиште у Р. Србији, и нису рођени на територији Р. Срвбије, односно, рођени су у иностранству, чињеница рођења детета се уписује у општини Стари Град у Београду.

Неопходна документа за пријаву рођења:

1. формулар за пријаву рођења детета (попуњава се у конзулату);

2. захтев за упис у књиге држављана (попуњава се у конзулату);
3. два оригинална извода из матичне књиге рођених на међународном обрасцу по бечкој конвенцији, не старији од шест месеци, који се добијају у матичном уреду у месту рођења детета (еstratto dell’atto di nascita);
4. пасош и боравишна дозвола оба родитеља на увид;

5. молба (попуњава се у конзулату).

6. Плаћа се такса у изноду од 14,00 евра, у готовом новцу или картицом.

 

Напомена: уколико су родитељи детета склопили брак у Италији и исти нису пријавили, неопходно је поднети и захтев за пријаву брака (видети одељак пријава брака).

Важно:

Пријава рођења детета је предуслов да дете добије држављанство Републике Србије.

Приликом пријаве рођења може бити присутан само један родитељ који поседује важећи пасош или личну карту Р. Србије. Није потребно присуство детета. Родитељ који пријављује чињеницу рођења детета, мора приложити и важећи идентификациони докуменат другог родитеља – пасос или лична карта, чак и ако је други родитељ страни држављанин.

Уколико отац детета није уписан у извод из матичне књиге рођених, пријаву рођења врши само мајка детета.

Након што дете буде уписано у матичне књиге у Р. Србији, могуће је поднети захтев за издавање првог пасоша детету. Захтев се подноси у конзулату. Потребно је присуство оба родитеља, присуство детета и важећи пасоши родитеља на увид, као и дозволе боравка.

Приликом првог одласка у Р. Србију, потребно је детету пријавити пребивалиште. Уколико родитељи имају различита пребивалишта морају дати изјаву на коју адресу ће дете бити пријављено (адреса једног од родитеља). Ако је присутан само један родитељ у тренутку пријаве пребивалишта, а други родитељ има различито пребивалиште, родитељ који није присутан мора дати писмену изјаву о адреси пребивалишта детета. Изјава се оверава у конзулату.

Не може се пријавити чињеница рођење детета уколико претходно није пријављена чињеница закључења брака (осим ако је дете рођено ван брака).

Ако је дете чије се рођење пријављује старије од 14 година, потребна је и његова писана сагласност. Формулар изјаве се добија у конзулату.

Ако је дететово лично име (име и презиме заједно) дуже од три речи, родитељи потписују изјаву о скраћеном личном имену детета којим ће се оно служити у правном саобраћају у Републици Србији (дете може имати највише три речи у имену и презимену).

 У матичне књиге ће бити уписано под тим скраћеним именом, на које ће му бити израђен и пасош.

Лица старија од 18 година, до навршене 23. године живота, могу сами да пријаве своје рођење под горе наведеним условима (без обавезе присуства родитеља) и тиме стекну српско држављанство по поједностављеној процедури. 

ПРИЈАВА БРАКА

Држављани Републике Србије који закључе брак у иностранству, дужни су да без одлагања изврше пријаву ради уписа у матичну књигу венчаних која се води у Републици Србији. Пријава се подноси Генералном конзулату Р. Србије у Трсту, уколико је брак склопљен на нашем конзуларном подручју. Конзулат ће пријаву брака, одмах по пријему, проследити месно надлежном матичару у Републици Србији по пребивалишту једног од супружника.

Неопходна документа за пријаву брака:

1. формулар за пријаву брака (попуњава се у Генералном конзулату);
2. два оригинална извода из матичне књиге венчаних на међународном обрасцу по бечкој конвенцији, не старији од шест месеци, који се добијају у матичном уреду у коме је брак закључен (еstratto dell’atto di matrimonio);
3. обавезно присуство оба супружника којом приликом морају приложити важеће пасоше (супружник странац може приложити и важећу личну карту ако не поседује пасош);
4. молба (попуњава се у конзулату);
5. изјава о презимену након закључења брака, уколико презиме након закључења брака није уписано у извод (у Италији се ретко уписује презиме након закључења брака);

6. Плаћа се такса у изноду од 14,00 евра, у готовом новцу или картицом.

Скрећемо пажњу да захтев за нови пасош, ради промене личног имена након склапања брака, не можете поднети док брак не буде пријављен у надлежној матичној служби у Р. Србији и ваше презиме не буде промењено на удато, ако је до промене дошло.

 

РАЗВОД БРАКА

Брак се разводи пред надлежним судом. Уколико је брак разведен пред италијанским судом, држављанин Републике Србије мора покренути процес признавања иностране судске пресуде пред надлежним судом у Републици Србији. Ово се може извршити лично или преко овлашћеног лица. Неопходна документација уз захтев је и оригинал пресуда о разводу брака надоверена печатом "Apostille". И пресуда и печат "Apostille" морају бити преведени на српски језик од стране овлашћеног судског тумача.

Тек када суд у Републици Србији пресудом потврди инострану одлуку, развод брака ће се уписати у матичне књиге које се воде у Републици Србији. Нашим држављанима који при том мењају презиме (нпр. враћају девојачко презиме), биће остављен рок од 60 дана да покрену поступак за промену личног имена пред надлежним органом (матичном службом). Као прилог, у овом скраћеном поступку, даје се извод из матичне књиге рођених и венчаних, уверење о држављанству и лична карта.

Уколико рок од 60 дана прође, а лице не изврши промену презимена, промена је могућа кроз управни поступак, при чему ће поред горе наведених докумената бити неопходно приложити и уверење да подносилац захтева није под истрагом, пресуду о разводу брака, уверење о плаћеном порезу.

ПРИЈАВА СМРТИ

Пријава смрти држављанина Републике Србије у Италији, ради уписа чињенице смрти у матичну књигу која се води у Републици Србији, преко дипломатско-конзуларних представништава Републике Србије, врши се уз лично присуство подносиоца захтева, којом приликом се прилаже следећа документација у оригиналу:

1. Два  извода из матичне књиге умрлих на међународном обрасцу по бечкој конвенцији (еstratto dell 'atto di morte), оригинали, не старији од 6 месеци;
2. Пасош преминуле особе (и лична карта уколико ју је преминули/-ла поседовао/-ла);
3. Пасош особе која пријављује смрт, ради утврђивања идентитета подносиоца захтева;
4. Плаћа се такса у износу од 14,00 евра, у готовом новцу или картицом.
 

Напомена:

Пријаву смрти, као и остале промене личног статуса (рођење, брак), могуће је пријавити и директно у Републици Србији, у матичној служби где се воде матичне књиге рођених лица у питању. Том приликом се прилажу изводи на међународном обрасцу по бечкој конвенцији, оригинали не старији од 6 месеци.